تخلف دولت جمهوری اسلامی در واردات بنزین

واردات ۲ ملیارد دلار بنزین بیش از بودجه سال ۸۶

در سال 86، دولت موظف بود با روشهای مختلف نظیر سهميه ‌بندی، مصرف بنزين را محدود و حداكثر 3.8 ميليارد دلار بنزين وارد كند اما در عمل بدون اجازه و اطلاع مجلس ، احمدی‌نژاد حدود 5.7 ميليارد دلار بنزين وارد كرد.

نطق پیش از دستور در مجلس: از200 میلیارد دلار پول نفت 115 میلیارد آن غیب شده!

مرثیه ای برای طرح سهمیه بندی سوخت فکر نمی کنم شهروندان ایرانی روز چهارشنبه ششم تیر سال 1386 را از خاطر برده باشند. اگر در خاطرتان نیست برای یادآوری اضافه کنم که در بامداد ان چهارشنبه کذایی طرح سهمیه بندی بنزین آغاز شد. چه قشقرقی به راه افتاد، بیش از 10 پمپ بنزین در اتش خشم مردم سوختند، کالاهای فروشگاه های زنجیره ای توسط فرصت طلبان ربوده شد،در جنوب ایران کار به تیراندازی رسید، در غرب بنزین احتکار شد و... در تهران که کم بی شباهت با روزهای جنگ نبود یکی دو هفته ای مردم از کار و زندگی افتادند، تا بقول اقای حداد عادل این بچه با چرک و خون بالاخره متولد شود. اما این همه ماجرا نبود،..... وزير نفت در جمع نمايندگان مجلس گفت: در سال 86 ، به طور غيرقانوني حدود دو ميليارد دلار از منابع داخلي شركت نفت را صرف واردات بنزين كرده است.مهندس غلامحسين نوذري در پاسخ به سوال نادران و توکلی درباره مجوز قانوني واردات دو ميليارد دلار بيشتر از قانون بودجه در سال 86 ، اعلام كرد كه وزارت نفت به دستور رييس جمهور قانون بودجه را ناديده گرفته و سال گذشته دو ميليارد دلار بيشتر از مجوز قانوني بنزين وارد كرده است.

تخلف دولت در واردات بنزین: مجوز احمدی نژاد برای واردات ۲ ملیارد دلار بنزین بیش از بودجه سال ۸۶ (روزنامه کارگزاران)  مدافعان سیاست‌های رئیس‌جمهور و كسانی كه محمود احمدی‌نژاد تحت حمایت‌های آنان توانست بر كرسی ریاست‌جمهوری بنشیند، امروز پای را حتی از مرز انتقاد فراتر نهاده و از كابینه احمدی‌نژاد پاسخ می‌خواهند. عصر روز یك‌شنبه غلامحسین نوذری وزیر نفت كابینه احمدی‌نژاد برای پاسخ به سوال احمد توكلی و الیاس نادران، به كمیسیون انرژی مجلس احضار شد و در پاسخ به سوال این دو نماینده تهران درباره مجوز قانونی واردات دو میلیارد دلار بیشتر از قانون بودجه در سال 86، اعلام كرد كه وزارت نفت به دستور رئیس‌جمهور قانون بودجه را نادیده گرفته و سال گذشته دو میلیارد دلار بیشتر از مجوز قانونی بنزین وارد كرده است. این اعتراف وزیر نفت توسط نمایندگان مجلس به ویژه الیاس نادران نیز به تایید رسیده است. چنین اقدامی نه‌تنها زمینه تعجب همگان را فراهم آورده است كه به نظر می‌رسد زمینه استیضاح یك وزیر دیگر را در كابینه اصولگرایان فراهم آورده است.

راز تنفرامروزه مردم از روحانیت ! حتما همه شما جريان جنبش تنباكو و آن فتواي ميرزاي شيرازي را كه در كتابهاي تاريخ از آن ياد شده است را به ياد داريد.محض اطلاع عرض كنم در ان واقعه توسط حكومت آن زمان (ناصرالدين شاه قاجار)امتياز كاشت و برداشت و ..تنباكو به شركت انگليسي واگذار شد كه اين موضوع خشم علما و مردم را برانگيخت و منجر به فتواي تحريم تنباكو از طرف ميرزاي شيرازي شد و در طي ان حكومت مجبور به فسخ اين قرار داد شد.حالا چي شد كه اين موضوع را نوشتم؟! پس از خواند ن اين مقاله و ياد اوري اين موضوع اين سوالات برايم تداعي شد كه آيا اگر امروزه چنين جرياني اتفاق افتد و يكي از مراجع چنين فتوايي دهد آيا دوباره همان تبعيت مردم از مراجع را شاهد خواهيم بود؟اگر نه دليلش چيست؟آيا مردم به مراجعي كه خود را درگير حكومت و قدرت كرده اند اعتماد دارند؟مگر نه اينكه دليل محبوبيت مراجع و روحانيون آن زمان دوري از قدرت و حكومت بود؟نقد قدرت و حكومت و جانبداري از حق مردم به جاي حمايت از حكومتگران و قدرتمندان يكي از دلايل پيروزي و محبوبيت مراجع در گذشته بوده است؟در زمانه ما هم به وضوح شاهد اين هستيم.آنجاييكه مراجع و روحانيون غير وابسته به قدرت دولت و حكومت محبوبيت بيشتري نسبت به مراجع و وابستگان به حكومت دارند.اين موضوع در عراق كه شايد آن را مهد مرجعيت نيز ناميد مشاهده ميشود.خلاصه كلام هر جا روحانيون قدرت را در دست گرفتند و به سياست آلوده شدند از محبوبيت و منزلت آنان كم شد ...

بودجه اضافی واردات بنزین قانونی یا غیر قانونی؟  ضافه برداشت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری دولت ایران برای واردات بنزین بدون مجوز مجلس، انتقاداتی را به دنبال داشته و برخی نمایندگان مجلس از دولت خواسته اند درباره آن توضیح دهد. ایران بخشی از نیاز مصرفی بنزین خود را از خارج وارد می کند و در بودجه سال جاری دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به واردات بنزین اختصاص داده شده بود اما بر اساس گزارش ها دولت برای جبران کسری بودجه واردات بنزین، بدون مجوز مجلس یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دیگر از منابع وزارت نفت به این کار اختصاص داده است. الیاس نادران، نماینده تهران که از مدافعان دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود از دولت خواسته است که درباره اختصاص بودجه اضافه برای واردات بنزین که بیش از بودجه مصوب مجلس بوده توضیح دهد. بر اساس گزارش ها، دولت تا پایان دی ماه سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به واردات بنزین اختصاص داده که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلار آن بدون مجوز مجلس بوده است. پیش بینی می شود در دو ماه باقی مانده سال نیز دولت برای واردات بنزین دست کم به ۷۰۰ میلیون دلار دیگر نیاز داشته باشد. بر اساس قانون اساسی ایران، بودجه سالانه باید به تصویب مجلس برسد و هر گونه تغییر در ارقام بودجه نیز باید تابع قانون مصوب مجلس باشد از همین رو نمایندگان مجلس اقدام دولت را خلاف قانون می دانند.

توضيحات توكلي و نادران درباره « واردات بدون مجوز 2 ميليارد دلار بنزين به دستور رييس جمهور» وزير محترم نفت روز يكشنبه 22 ارديبهشت ماه براي پاسخ به سوال رسمي اينجانبان درباره مستندات واردات 2 ميليارد دلار بنزين مازاد بر مجوز قانون بودجه سال 86 در كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي حاضر شدند و صراحتا بر غيرقانوني بودن اين اقدام و انجام آن به دستور رييس جمهور تاكيد كردند. قبل از هر چيز، بند ج تبصره 11 قانون بودجه سال 1386 را عينا يادآوري مي‌كنيم: "به وزارت نفت از طريق شركت‌هاي دولتي تابعه ذي‌ربط اجازه داده مي‌شود در مقابل صادرات نفت خام و معاوضه آن حداكثر تا سقف يارانه مندرج در قانون بودجه كل كشور حداكثر تا معادل ارزي مبلغ سي و سه هزار و هشتصد و بيست ميليارد (000/000/000/820/33) ريال نسبت به واردات بنزين و نفت گاز مورد نياز كشور اقدام كند..." 1 - متن صريح قانون، به روشني نشان مي‌دهد كه اولا، معاوضه نفت خام براي واردات بنزين و نفت گاز محتاج جواز مجلس است. ثانيا، سقف واردات بنزين در سال 86 محدود به مبلغ معادل تقريبي 8/3 ميليارد دلار بوده است. پس اضافه صادرات نفت خام براي معاوضه محتاج اجازه مجلس بود ، ثالثا اضافه واردات بنزين و نفت گاز نيز محتاج اجازه مجلس بود (اجازه داده مي‌شود .... حداكثر تا معادل ارزي ... ريال نسبت به واردات بنزين و نفت گاز اقدام كند) طبق گزارش وزير محترم نفت، صادرات نفت خام معاوضه‌‌اي در سال گذشته مبلغ 8/5 ميليارددلار بود يعني 2 ميليارددلار بيش از حد قانوني و مقدار واردات بنزين و نفت گاز نيز بيش از حد مجاز قانوني بود. 2 - رييس جمهور محترم در 16 مهر 1386 دستور واردات بيش از حد قانوني را صادر كرده‌اند. يعني در شرايطي كه تنها نيمي از سال، گذشته بود و فرصت كافي براي درخواست اجازه از مجلس وجود داشت ضمنا در آن مقطع هيچ بحران جدي نيز در كار نبود (كه در بيانيه دولت گفته شده) تا دولت خود را مجبور به صدور دستور غيرقانوني ديده باشد.

 

Click here

Copy  this link for  your web or send it for  your friends تخلف دولت جمهوری اسلامی در واردات بنزین

Persian Oil, Gas & Petrochemical News اخبار صنعت نفت و پتروشيمی ايران

سايت های دولتی ایران مجموعه كامل